FR

Maak een elevator pitch


Maak een elevator pitch

Wat is een elevator pitch ?
Vrij vertaald betekent ‘elevator pitch’ een verkooppraatje-in-de-lift. In de tijd van een ritje met de lift moet je jezelf presenteren als DE ideale oplossing voor het probleem van je gesprekspartner.

Meer kansen met de elevator pitch
Waarvoor heb je zo’n elevator pitch nodig?

Zeker tijdens het sollicitatiegesprek is de elevator pitch nuttig – wie kent niet de gevreesde openingsvraag: “zo, vertelt u maar eens wat over uzelf”. Met de juiste voorbereiding voel je je zelfverzekerd en heb je een vloeiend en passend antwoord paraat.

De elevator pitch kan echter ook van pas komen in de meest uiteenlopende netwerking of privé situaties, bijvoorbeeld tijdens een congres of seminarie, op feestjes of in de pauze van een theatervoorstelling.

Stel dat je op een feestje onverwachts wordt voorgesteld aan de directeur van een bedrijf waar je graag zou werken. Hij vraagt wat je zoal doet en na een paar seconden bedenktijd is het enige wat je kunt uitbrengen: “Ja, eh, iets met computers.”
Helaas, je hebt zo een mooie kans gemist. De ogen van je gesprekspartner zoeken al naar iemand anders om mee te praten. Hoe anders had het kunnen lopen als je hem had kunnen uitleggen wat een goeie webdesigner je bent?

Maak je eigen elevator pitch
Begin de elevator pitch met een goeie openingszin om de aandacht van je gesprekspartner te trekken. Vervolgens vertel je wie je bent, waar je voor staat en wat je kracht is. Uiteraard spreek je enthousiast en overtuigend, want als jij niet in jezelf gelooft doet niemand het.
Eindig met een verzoek, dat maakt een geïnteresseerde indruk en zorgt ervoor dat je beter in de gedachten van je gesprekspartner blijft. Vraag bijvoorbeeld naar adresgegevens om je cv op te sturen.

De basis van iedere elevator pitch is zelfkennis. Je kunt niet aan iemand vertellen wat je wilt als je dat zelf niet weet. Weten wat je over vijf jaar wilt, een beroepskeuzetest en een persoonlijke SWOT-analyse helpen je hierbij.

Je moet je verhaal in ongeveer een minuut kunnen vertellen. Dit betekent dat je honderd tot tweehonderd woorden hebt. Een korte, krachtige presentatie geven is lastig en vergt echt wel voorbereiding en oefening. Zet verschillende versies op papier, slaap er een nachtje over en oefen voor je partner, familie en/of vrienden, wie is er beter geplaatst om te weten hoe je in elkaar zit dan zij?

De elevator pitch in onderdelen
Iedere situatie is anders. Toch moet je de elevator pitch altijd paraat hebben. Dat lijkt tegenstrijdig, maar is het niet. Je bent voorbereid op uiteenlopende situaties als je de presentatie in verschillende modules opdeelt. Afhankelijk van de situatie gebruik je die stukjes die je nodig hebt. Als je weet dat je gesprekspartner veel nadruk op een degelijke opleiding legt, ga je extra in op je wapenfeiten tijdens je studie. Vindt je gesprekspartner zelfstandigheid belangrijk? Vertel dan over het onderzoek dat je in bijvoorbeeld in Parijs hebt uitgevoerd.

Om de modules op te bouwen bedenk je een paar goede zinnen bij alle onderwerpen die in je elevator pitch van belang kunnen zijn. Ook verzamel je verschillende openingszinnen en manieren om af te sluiten. Onderwerpen die je in ieder geval moet voorbereiden zijn:

  • studie en opleiding
  • werkervaring
  • speciale vaardigheden
  • geslaagde projecten
  • je manier van werken
  • specialist of generalist
  • wat voor jou belangrijk is
  • wat je wilt bereiken
  • jouw unieke kenmerken

Zie dat volgende elementen er zeker in zitten :

  • Wat kun je ?
  • Wie ben je ?
  • Wat voeg jij toe ?
  • Wat zoek je ?

Zorg ervoor dat je elevator pitch overeenkomt met het beeld dat je van jezelf wilt geven en niet tegenstrijdig is met gegevens die in je cv of sollicitatiebrief staan. Het is een manier om jezelf te verkopen – een marketinginstrument – maar het moet wel een realistisch beeld van jezelf geven.

Een voorbeeld:
Ik heb reeds vijf jaar ervaring als manager van verschillende franchiserestaurants. Hier heb ik veel kennis opgedaan op het gebied van verkoop, klanttevredenheid en het werven, ontwikkelen en begeleiden van personeel (wat kun je). Ik heb een erg ondernemend ingesteld karakter. Dit is onder andere tot uiting gekomen in een aantal succesvolle online marketingcampagnes die ik heb opgezet. Door deze campagnes én mijn collegialiteit, ben ik in 2011 tot franchiser van het jaar vernoemd (wat jij toevoegt). Werken in teamverband geeft me dan ook veel voldoening. Hierbij probeer ik mensen altijd te behandelen op de manier waarop ik zelf ook graag behandeld word (wie ben je). Helaas heeft de crisis afgelopen maanden  zijn tol geëist en moesten er, na consolidatie, veel vestigingen gesloten worden.

Voor elke deur die sluit opent er een nieuwe wordt vaak gezegd. Ik ben opzoek naar de deur waarachter een uitdagende positie schuilt waarin ik mijn ondernemende karakter kwijt kan. Hoe is de visie op ondernemerschap binnen [bedrijf]? (wat zoek je).