5. Wat is dan een development center?
Wat is dan een development center?
De grens tussen assessment en development center is verwaterd. Waarbij een assessment center er klassiek nog altijd op gericht is om een duidelijke beslissing te nemen (“Ja” of “Nee”) met aanvullend advies omtrent potentieel voor ontwikkeling, richt een development center zich puur op het bevorderen van deze persoonlijke groei.
De vraag is hier niet of een kandidaat een specifieke functie kan opnemen, maar wel hoe de persoon zich bewust wordt van zijn sterktes en leerpunten binnen deze functie en hoe hij zelf verantwoordelijkheid neemt om hier aan te werken (met steun van de organisatie).
Waar zit het verschil dan? Binnen zowel een assessment als development center wordt jij als kandidaat na elke oefening uitgedaagd om kritisch naar jezelf te kijken: Wat was goed? Wat kon beter/anders? Tot daar gaat het min of meer gelijk op. Binnen het kader van een development center geven de assessoren bijkomend ook hun feedback na elke oefening en wordt die grondig doorgesproken. Accepteer je die? Heb je zelf nog aanvullingen? Neem je deze feedback al mee naar een volgende oefening? Durf je desgewenst bij je standpunt blijven? Dit zijn cruciale indicatoren voor leervermogen alsook openheid voor verandering. Een assessor is hier meer coach/begeleider dan beoordelaar.
Naast de methodieken die ook gehanteerd worden doorheen een assessment center, wordt er aanvullend gewerkt met meer exploratieve, ontwikkelingsgerichte tools. Deze zijn vaak, in tegenstelling tot testen die echt gebaseerd zijn op empirisch onderzoek, gebaseerd op een theoretisch model. Door het delen en bespreken van de resultaten uit deze vragenlijsten kom je als kandidaat tot een beter inzicht in jezelf, alsook leer je inzien welke andere mogelijke stijlen er zijn en hoe jij hier impact op hebt.
- Persoonlijkheidsindicators:
- MBTI – Myers Briggs Type Indicator
- Insights Discovery
- DISC
- Vragenlijsten omtrent leidinggevend inzicht en stijl
- Waardenassessment: (inter)persoonlijke waarden, bedrijfswaarden
- Loopbaanankers van Shein
- Drivers Questionnaire
- Vragenlijsten rond commerciële technieken, communicatie, conflicthantering,…
- 360° feedback vanuit de organisatie
Binnen Acerta Career Center wordt er op het einde van het development center een afspraak vastgelegd voor een uitgebreid feedback- en integratiegesprek. Bedoeling is dat jij je als kandidaat hier ook grondig op voorbereidt, hiertoe krijg je alle testresultaten en een werkboek mee naar huis. Jij schrijft dus een deel van je verslag zelf, er wordt een actieve leerhouding gevraagd. De assessoren doen uiteraard ook hun huiswerk, met als finaal doel beide visies tegen elkaar af te wegen en samen een Persoonlijk OntwikkelingsPlan (POP) op te stellen. Dit zet jou concreet op weg naar professionele ontwikkeling. Het is ook jouw keuze met wie je deze resultaten deelt, jij bent het die de juiste partners dient te kiezen om jouw groei te ondersteunen.