FR

Steeds meer outplacementcliënten wagen de stap naar zelfstandigheid!


Outplacementcliënten zitten middenin een veranderingstraject. Het is onze taak om hen te ondersteunen op de wijze die voor hen een effectieve meerwaarde kan betekenen. De laatste jaren ervaren we een nieuwe trend. Steeds meer cliënten grijpen dit mijlpaalmoment namelijk aan als een kans om als zelfstandige door te breken, zowel in hoofd- als bijberoep.

Het is dan ook onze rol om deze mensen zo breed mogelijk te informeren en te ondersteunen.
Niet veel cliënten weten bijvoorbeeld dat het sinds 2016 mogelijk is, mits het vervullen van bepaalde voorwaarden, om een werkloosheidsuitkering te cumuleren met inkomsten als zelfstandige. Naast advies op juridisch vlak, krijgen cliënten ook de kans om kennis te maken met andere beginnende zelfstandigen.

Zo vond op 11 mei 2017 voor de eerste keer de volgende workshop plaats: ‘Branding en digitale marketing voor starters: hoe zet ik mijn zaak in de kijker?’ In de digitale wereld van vandaag is het absoluut noodzakelijk om via verschillende digitale kanalen je eigen zaak in de kijker te zetten.

Charlotte Van Cauteren, business coach, begeleidde deze workshop waarin kandidaat- ondernemers een vertrekpunt werd geboden om op een doordachte wijze hun branding, digitale marketing en communicatie voor de start van hun nieuwe zaak aan te pakken. Volgende kernvragen werden hierin besproken:
– Welke ‘tone of voice’ hanteer ik best en in welke beeldtaal?
– Hoe maak ik een doeltreffend digitaal communicatieplan?
– Welke media gebruik ik voor welke klanten?
– Hoe maak ik een briefing voor de opbouw van mijn website?
– Hoe gebruik ik social media om een fanbasis op te bouwen?

Na een succesvolle eerste editie, hebben we dan ook besloten om deze workshop in het najaar verder in te plannen.

Door Karen Van den Bergh,  HR-Trainer & Senior Consultant