FR

Op sollicitatiegesprek

Een sollicitatiegesprek zal je ongetwijfeld zenuwen bezorgen, maar denk eraan dat het om een interview gaat en niet om een examen. Tijdens een sollicitatiegesprek zal je het hebben over je studies en ervaring, en vaak meer nog over jouw motivatie en persoonlijkheid.
We zetten een aantal belangrijke punten op een rij:

Sollicitatie-etiquette
 8 tips voor het online sollicitatiegesprek
Sollicitatiegesprek
Psychotechnische- en vaktechnische proeven
Assessment centers


Etiquette

We geven je graag enkele tips om het sollicitatiegesprek vlotter te laten verlopen zodat je er het maximum uit kan halen.

Afspraak verplaatsen

Je bent uitgenodigd voor een gesprek, proficiat!
Past het tijdstip toch niet? Ofwel omdat je dan net een andere afspraak hebt (sollicitatie, dokter, privé,…) ofwel omdat je daags voordien al iets anders op agenda hebt, waardoor je de bewuste dag onvoldoende fit of voorbereid bent? Verschuif dan de afspraak. Het is geen schande om te zeggen dat het voorgestelde tijdstip niet past. Je hoeft je daarvoor niet te verantwoorden, inhoudelijk heeft de organisatie geen zaken met jouw agenda.
Denk echter goed na: welke afspraak weegt voor jou het zwaarste door? Wat is makkelijk verplaatsbaar? Als je immers bij elk voorstel dat je krijgt, antwoordt dat het niet kan, dan maak je ook geen al te beste indruk. Je gesprekspartner kan dan twijfelen aan je motivatie om je vrij te maken voor een sollicitatiegesprek. Ook tussentijdse contactmomenten zijn een observatie van jouw professionaliteit.

Op tijd komen

Je maakt een slechte beurt wanneer je te laat komt en zeker wanneer je hiervoor niet verwittigde. Stippel vooraf de weg naar het sollicitatiegesprek uit zodat je de dag van het gesprek niet meer moet uitzoeken hoe je moet rijden, welke bus je moet nemen,… Zo voorkom je dat je te laat komt én moet je je niet onnodig nerveus maken.
Hebt je een afspraak tijdens de spits? Neem het openbaar vervoer als de plaats zo vlotter bereikbaar is.
Zorg ervoor dat je GSM opgeladen is en sla het telefoonnummer van je contactpersoon (Recruiter, HR-adviseur,…) op of hou het bij de hand, zodat je haar/hem kan bellen als je toch dreigt te laat te komen. Stuur geen SMS doch neem persoonlijk contact op, dat komt professioneler over.

Dresscode

Je bent beter iets “over-dressed” dan “under-dressed”, een jasje kan je altijd uit doen, doch niet zomaar tevoorschijn toveren op het moment dat je het schijnt nodig te hebben. Zowel voor dames als voor heren. Hou rekening met de dresscode van het bedrijf: kijk eens op hun website of hoe hun personeel gekleed gaat op sociale media (LinkedIn, foto bij vacaturetekst,…).
Een verwaarloosde outfit (tot schoenen toe) wordt echt niet geapprecieerd en wordt vaak geïnterpreteerd als een teken van nonchalance, eigengereidheid, respectloosheid,…
Zorg er voor dat je er op je best uitziet als je gaat solliciteren, zonder je spontaneïteit te verliezen. Draag een stijl en kleuren die bij jouw type passen, zorg dat je outfit de kerncompetenties uitstraalt van de functie waarvoor je solliciteert. Gemakkelijker gezegd dan gedaan? Vraag advies aan je consultant. We voorzien optioneel een sessie outfitconsultancy doorheen het outplacementtraject.

Blijf discreet en neutraal over je vorige werkgever

Ook al ben je met slaande deuren vertrokken, blijf neutraal als je over je vorige werkgever spreekt. Spreek over feiten, jouw perceptie en niet over andermans mening. Hang nooit de vuile was buiten. Dit wordt vaak geïnterpreteerd als een gebrek aan discretie. Je gedrag in deze situatie wordt als een voorspeller gezien van hoe genuanceerd je ook in de toekomst zal omgaan met delicate, moeilijke situaties (die er op elke werkvloer zijn).

video-cv

Blaas jouw nieuwe werkgever virtueel omver;  het online sollicitatiegesprek

8 tips voor een online sollicitatiegesprek

Door de flexibilisering van de arbeidsmarkt, de nadruk op duurzaamheid en uiteraard de nadruk op de Covid pandemie, komen sollicitatie-gesprekken via video-conferencing steeds vaker voor.
Een sollicitatiegesprek via deze weg heeft een grote meerwaarde omdat het vanuit om het even welke omgeving kan plaatsvinden. Je moet je ook niet verplaatsen naar een rekruteringskantoor of een bedrijf, een mooie tijdswinst voor beide partijen!

Het is in dit geval nog veel belangrijker om goed voorbereid en met vertrouwen aan zo’n gesprek te starten (dan bij een ‘klassiek’ gesprek). De menselijke factor, het non-verbale valt immers deels weg, de focus ligt sterk op het efficiënt aftoetsen van wat belangrijk is voor de functie/organisatie. Vandaar dat we je graag volgende tips meegeven:

1. Zie dat je goed bekend bent met het programma (Microsoft Teams, Zoom, Webex, …)

Op het internet vind je veel uitleg over Zoom en Microsoft Teams.

2. Zorg voor een rustige, presentabele setting

Een professionele setting is heel belangrijk. Voer het gesprek niet vanuit je keuken, zorg voor een gespreksruimte zonder afleiding. Als je thuis een net bureau hebt is dit goed maar dit kan evengoed ook aan een opgeruimde tafel in de living. Zorg dat de achtergrond rustig en neutraal is. Of stel via de tool zelf een neutrale achtergrond in.

3. Hou rekening met technische problemen

Test je apparatuur ruim van tevoren en nogmaals net voor aanvang van het sollicitatiegesprek.
Controleer vóór het gesprek de lichtinval om te voorkomen dat er schaduw op je valt en zorg er voor dat je gezicht goed uitkomt op het scherm.

Als er storing of ruis optreedt tijdens het gesprek, vraag dan aan je gesprekspartner om de vraag te herhalen. Meld het als het probleem aanhoudt en maak opnieuw verbinding zodat je geen belangrijke informatie mist. Let erop hoe snel je spreekt en hoe je stem klinkt, zodat je ook merkt wanneer er vertraging in de communicatie is. Door af en toe instemmend te ‘hummen’ of ‘ja’ te zeggen, laat je je gesprekspartner weten dat je hem/haar goed verstaat.

4. Dress to impress

Kleed je op dezelfde manier als voor een ‘gewoon’ sollicitatiegesprek. Daarmee stel je je op de juiste manier op en voorkom je gênante situaties als je halverwege het gesprek moet gaan verzitten of moet opstaan. Donkere kleuren doen het altijd goed. Spierwit en overdreven drukke dessins moet je vermijden. Hoogglans lippenstift en opzichtige sieraden kunnen ook afleiden.

5. Maak oogcontact met je gesprekspartner

Kijk recht in de camera en niet naar je eigen gezicht op het scherm. Zo kom je geïnteresseerd over en lijkt het alsof je je gesprekspartner recht in de ogen kijkt. Probeer zoveel mogelijk rechtop te zitten, maar als je iets voorover buigt naar de camera, is er meer oogcontact mogelijk en kan je gesprekspartner je gezichtsuitdrukking beter zien.

6. Wees voorzichtig met oplezen

Aantekeningen kunnen bijzonder handig zijn bij een videogesprek, maar zorg ervoor dat je daar op een subtiele manier mee omgaat. Als je voor gaat lezen van je aantekeningen of als het lijkt alsof je je tekst hebt ingestudeerd, is het gesprek niet natuurlijk en lijk je juist niet goed voorbereid.

7. Rond het gesprek goed af

Net zoals met een ‘gewoon’ sollicitatiegesprek moet je aan het eind van het gesprek je belangrijkste punten samenvatten en je gesprekspartner bedanken voor zijn of haar tijd. Bevestig ook eventuele vervolgstappen.

8. Andere zaken om op te letten:
  • Je gebruikersnaam: Wat is de eerste indruk die hiermee wordt gewekt? Zet je je hiermee neer als een professional?
  • Onderbrekingen: Laat de mensen om je heen weten dat je een sollicitatiegesprek hebt, zodat je niet wordt gestoord.
  • Lichaamstaal: Ga niet te ver van de camera af zitten en zorg ervoor dat je bovenarmen in beeld komen. Zorg er ook voor dat er wat ruimte is boven je hoofd, zodat je lichaamstaal goed bij je gesprekspartner overkomt.
  • Documenten: Zorg ervoor dat je een geprinte versie van je cv en eventuele andere benodigde documenten bij de hand hebt. Houd je e-mail open voor het geval je documenten moet uitwisselen met je gesprekspartner.
  • Koptelefoon: Dit betrouwbaarder dan speakers en geeft minder ruis. Heb je een koptelefoon met micro? Nog beter!

 

 

Het gesprek

YES! Je bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek… Goed gedaan!

Overloop ter voorbereiding zeker eens onderstaande, mogelijke vragen. Deze belichten jouw studies en ervaring, motivatie en persoonlijkheid,… Aan de hand hiervan probeert de interviewer te achterhalen of je de noodzakelijke competenties bezit voor de functie die je beoogt. Het feit dat je rustig en inhoudelijk gevat kan reageren op deze vragen (met o.a. praktijkvoorbeelden) geeft niet alleen jou zelfvertrouwen doch ook diegene die de vragen stelt het gevoel dat je meedenkt doorheen het gesprek.

Let op eventuele ‘gaten’ in je CV. Daar zal je sowieso vragen over krijgen. Werkgevers denken vaak dat kandidaten zo iets proberen te verbergen (werkloosheid, onafgemaakte studie, negatief ontslag,…).

Wat is de stijl van de interviewer? Hoe opener de vragen die hij/zij stelt, hoe belangrijker het is om zelf structuur aan te brengen. Vermeld in de eerste plaats die zaken uit jouw curriculum die relevant zijn voor de beoogde functie/organisatie, laat je niet verleiden tot een oeverloze zelfbeschrijving. Wees ook niet bang van pauzes, om zaken even te laten bezinken.

Extra’s

  • Is meertaligheid vereist voor de functie? Bereid je dan voor op een gesprek in een andere taal. Oefen thuis hoe je zou antwoorden op de meest gestelde vragen in een andere taal.
  • Neem altijd een kopie van je CV en motivatiebrief mee naar een sollicitatiegesprek.
  • Op het einde van het gesprek komt de recruiter meestal nog met de vraag op de proppen: ‘hoeveel wens je te verdienen?’ Om te weten wat de gangbare lonen zijn in de sector, kan je een kijkje nemen op de website www.loonwijzer.be. Handig om goed voorbereid op deze vraag te kunnen antwoorden.
  • Het loont ook de moeite om je vooraf te informeren over de tewerkstellingsmaatregelen. Als uitkeringsgerechtigde 50+er kan je vb. aanspraak maken op een werkhervattingstoeslag, wat je misschien toelaat je looneisen lichtjes af te zwakken. Je zal ongetwijfeld ook een goede indruk maken als je de werkgever op het gepaste moment kan wijzen op een mogelijke vermindering van sociale bijdragen of financiële tussenkomsten bij aanwerving.
  • Zelf toon je als kandidaat ook je betrokkenheid/motivatie door op het einde van het sollicitatiegesprek ook enkele vragen te stellen. Je polst op zijn minst naar het verdere verloop van de selectieprocedure. Wanneer zal je bericht krijgen? Wat staat er in de volgende ronde op het programma? Maar er bestaan nog heel wat andere interessante vragen waarop je je thuis voor kan bereiden. Surf bijvoorbeeld eens naar vacature.com of jobat.be en vind er relevante vragen die je kan stellen als je solliciteert. Recent kwamen hier nog 5 vragen bij die je post-corona kunt verwachten bij het solliciteren.

Meest gestelde vragen over studies en ervaring

Vragen over de opleiding:
  • Vertelt mij eens iets over je opleiding?
  • Waar heb je gestudeerd? Waarom ben je juist daar naartoe gegaan? Wat heb je gestudeerd? Wat was de beweegreden om die studie te kiezen?
  • Welke vakken vond je het meest interessant? En welke het minst?
  • Wat waren je beste vakken op school?
  • Met welke vakken had je de meeste moeite?
  • Waarom ben je overgeschakeld?
  • Wat voor type student was je?
  • Waarom heb je die studie niet afgemaakt?
  • Waarom hebt je juist deze hoofdrichting op de universiteit/hogeschool gekozen? Waarom deze bijvakken?
  • Wat is de reden dat je zo lang over je studie hebt gedaan?
  • Waarom ben je met die studie gestopt en vervolgens met die andere begonnen?
  • Hoe komt het dat je niet geslaagd bent?
  • Hoe waren je resultaten?
  • Hoe was jouw studiemethode?
  • Wat deed je in je vrije tijd?
  • Hebt u het gevoel dat deze vrijetijdsbesteding heeft bijgedragen tot jouw algemene ontwikkeling?
Vragen over werkervaring:
  • Wat was je eerste baan?
  • Wat was de moeilijkste beslissing /het moeilijkste moment doorheen je loopbaan tot nog toe?
  • Wat vond je aantrekkelijk in je vorige baan?
  • Wat vind je van je vorige baas?
  • Hoe zag je baas jou? En hoe zagen je collega’s jou?
  • Wat vind je van de organisatie waar je werkte? Hoe zou je deze beschrijven?
  • Waarom ben je vertrokken bij uw laatste werkgever?
  • Op welke werkresultaten bent je trots? En op welke niet?
  • Wat waren de drie belangrijkste taken in je vorige baan?
  • Aan wie (welke functie) rapporteerde je gewoonlijk?
  • Beschrijf jouw gemiddelde werkdag eens.
Vragen over professionele vaardigheden:
  • Heb je een rijbewijs? Welke categorie?
  • Hoe zou je je project management vaardigheden omschrijven? (voorbeeld?)
  • Hoe ver reikt je kennis in Excel? Gebruik je draaitabellen,…
  • Welke talen beheers je professioneel? Enkel gesproken? Of ook schriftelijk?
Vragen over referenties?
  • Welke referenties kan je ons opgeven?
  • Wat zeggen uw referenties over jou?
Vragen over beschikbaarheid?
  • Vanaf wanneer zou je bij ons kunnen starten?
  • Hoe sta je tegenover overuren?
  • Volg je avondschool? Welke dagen, uren?
  • Bent je andere dagen/avonden niet vrij?

Meest gestelde vragen over motivatie en persoonlijkheid

Vragen over motivatie:
  • Waarom ben je al zo lang zonder werk?
  • Wat heb je gedaan in de periode dat je werkzoekend was?
  • Waarom werkte je zo kort bij je verschillende werkgevers ?
  • Heb je toen zelf ontslag genomen, of ontslag gekregen?
  • Wat beviel je aan je vorige job?
  • Wat vind je belangrijk binnen je job om deze met plezier te doen?
  • Welke aspecten vermijd je het liefst?
  • Wat is jouw langere termijn motivatie voor deze functie?
  • Wat zijn jouw troeven voor deze functie?
  • Wat spreekt je aan in onze organisatie?
  • Wat weet je van onze organisatie?
  • Bent je bereid om overuren te presteren/ nachtwerk te doen/ in shiften te werken?
  • Hoe ben je hier terecht gekomen? Via welk kanaal hoorde je over deze vacature ?
  • Heb je nog andere sollicitaties lopen? Waar? Voor welke soort functies? In welk stadium zit je al?
  • Woon-werkverkeer: zie je dat zitten op lange termijn?
  • Hoeveel zou je bij ons willen verdienen? Wat was je vorige loon?
Vragen over persoonlijkheid:
  • Som enkele van je sterkste en zwakste eigenschappen op.
  • Als ik aan jouw directe omgeving zou vragen om je te typeren, zowel positief als negatief, wat zou ik dan horen?
  • Met welk soort mensen werk je niet graag samen? Waarom niet?
  • Bent je al eens in een conflict onder collega’s terecht gekomen? Wat was jouw rol daarin?
  • Welke rol neem je gewoonlijk op in groep? Ben je een leiderstype?
  • Kan je er goed tegen om alleen te werken? Of moet je steeds mensen om je heen hebben?
  • Wat doe je zoal in je vrije tijd?
  • Heb je bij voorkeur veel verschillende vrienden of enkele, diepgaande vriendschappen?

Wat als je een slecht gevoel hebt bij het laatste sollicitatie gesprek?

Na een sollicitatiegesprek beseffen dat je je kansen serieus hebt verpest, is allesbehalve een prettig gevoel. Als je liever niet bij de pakken blijft zitten en toch nog iets moois uit je gesprek wil halen, overloop dan zeker deze tips.

Een “slecht” sollicitatiegesprek kan verschillende oorzaken hebben. De zenuwen speelden je te veel parten of je bleek onvoldoende voorbereid te zijn op die toch wel zeer specifieke sollicitatievragen. Wat de oorzaak ook is, volgende tips kunnen helpen om toch nog iets positiefs uit deze sollicitatie te halen;

  1. Overloop het gesprek opnieuw

Ga eerst na wat er wél goed ging. Denk aan de (weinige) positieve zaken uit het gesprek, zodat je nadien in staat bent om met een minder verslagen houding over jouw “blunders” na te denken. Overloop dan wanneer en waarom het volgens jou het de verkeerde kant uitging en lijst voor jezelf op hoe je dit in de toekomst anders kunt aanpakken.

  1. Vergeef jezelf

OK, het is niet fijn dat je die gedroomde job niet in de wacht hebt gesleept en dat dit wellicht je eigen schuld is. Maar het heeft echt geen zin om jezelf voor eeuwig te vervloeken. Zo laat je voor je het weet de moed zakken en dat is ongetwijfeld negatief voor je toekomstige sollicitaties. Accepteer je fouten en ga verder met je (sollicitatie)leven.

  1. Leg uit wat misliep

Maak geen excuses, maar erken je fouten. Als je weet dat u bepaalde vragen gewoon verkeerd hebt begrepen en daarom de foute antwoorden hebt gegeven, leg dit dan uit in een soort van bedankingsmail. Let er wel op dat je niet te veel fouten benadrukt, want zo kan het lijken alsof je geen enkele vraag goed begrepen hebt. Bedank hen eveneens voor de tijd die ze voor je hebben vrijgemaakt.

  1. Gebruik een bedankbrief om extra zaken te benadrukken

Misschien ben je een cruciaal onderdeel van jouw huidige job vergeten te vermelden, waardoor het nu lijkt alsof je niet geschikt bent voor de functie, terwijl je dat wél bent. Ook dit kan je in een korte bedanking aanhalen en de werkgever herinneren aan je sterke kanten.

  1. Verduidelijk externe oorzaken

Het interview kan ook slecht verlopen zijn, omdat je er door belangrijke recente gebeurtenissen, bijvoorbeeld het overlijden van een familielid, niet helemaal met je gedachten bij was. Als dat het geval was, dan is er niets mis mee om nadien even te bellen of te e-mailen om uit te leggen wat er precies gaande was. Wie weet krijg je zo net iets meer begrip.

  1. Verontschuldig je niet voor het hele gesprek

Onthoud: het is niet omdat jij denkt dat je serieuze fouten hebt begaan, dat dit volgens de werkgever ook zo is. Misschien viel het gesprek wel beter mee dan je denkt en focus jij je enkel op de negatieve zaken, waardoor je uiteindelijk de dingen die wél goed gingen vergeet. Verontschuldig je daarom nooit voor het hele gesprek, zo krijgt iedereen een slecht gevoel bij jouw sollicitatie, terwijl dat aanvankelijk misschien niet eens het geval was.

Vijftigplusser? Zo weerleg je de vooroordelen over je leeftijd

Als oudere werkzoekende, krijg je gegarandeerd af te rekenen met vervelende vragen. Hoe reageer je erop.

1. Heb je niet te veel ervaring voor deze job? Zal je wel gelukkig zijn in deze functie?

Wel doen:

  • Probeer uit te vissen wat de echte vrees is van je gesprekspartner: dat je inderdaad te hoog gekwalificeerd bent of dat je alleen maar oud bent? Vraag bijvoorbeeld: ‘Wat bedoelt u met te hoog gekwalificeerd?’ of ‘Denkt u dat op basis van mijn cv?’ Is het duidelijk wat de motieven van de werkgever zijn, dan kun je gerichte argumenten aanhalen om zijn bezorgdheid te weerleggen.
  • Zorg ervoor dat de recruiter begrijpt welke je competenties zijn en toon aan waarom deze uitstekend aansluiten bij de functie. Leg uit hoe je jezelf ziet evolueren in de job en wat voor jou de uitdaging is.
  • Geeft de werkgever aan dat je terecht zou komen in een groep jonge mensen, geef dan aan dat je als een soort coach kunt optreden. Dankzij je ervaring, breng je stabiliteit en continuïteit. Zorg er wel voor dat je dit ook uitstraalt in je houding.
  • Benadruk dat je veel realiteitszin, nieuwe opportuniteiten kan bijdragen voor het gehele bedrijf en geef voorbeelden.

Niet doen:

  • Bevestigen dat je overgekwalificeerd bent, maar dat niemand anders je wil.
  • Cynisch of bits reageren.
  • Zeggen dat je de bezwaren begrijpt.
2. Dit is niet altijd een 9-to-5-job. Bent u bereid overuren te doen?

Wel doen:

  • Eigenlijk wil de werkgever weten of je nog wel flexibel bent. De beste manier om dit vooroordeel te counteren is er een voorbeeld bij te halen. Denk na over een recent project waarbij je alles op alles hebt gezet om het te doen slagen.
  • Straal motivatie uit. Gebruik termen die je energie en goesting benadrukken.
  • Geef aan dat je graag nauw betrokken bent bij je werk en dat je er graag tijd in wil investeren.

Niet doen:

  • Nee zeggen.
3. U heeft de afgelopen jaren niets gedaan. Waarom zoekt u eigenlijk nog werk?

Wel doen:

  • Geef een aanneembare verklaring voor het feit dat je ‘out’ was.
  • Blijf positief en laat duidelijk merken dat je staat te popelen om weer aan de slag te gaan.
  • Toon aan welke bijdrage jij kan leveren aan het bedrijf.

Niet doen:

  • Zeggen dat je het geld nodig hebt.
  • Zeggen dat je je verveelde, zonder meer.
4. Tot slot…

Hoe moeilijk je zoektocht ook is, blijf bij elk gesprek hameren op de voordelen van oudere werknemers. Van vijftigplusser is geweten dat ze:

  • zeer betrokken zijn bij de loopbaan en geen 9-to-5-mentaliteit hebben.
  • veel praktijkervaring hebben
  • betrouwbaar en minder vaak ziek zijn.
  • begrijpen wat arbeidsethos is.
  • loyaal zijn aan de werkgever. Gaan lopen doen ze niet zo snel.
  • weinig tot geen extra scholing nodig hebben. Behalve misschien ICT.
  • zelden zomaar afwezig zijn. Het verzuim is het laagst bij oudere werknemers.
  • realistische verwachtingen hebben omtrent doorgroei, salaris, variatie, werkdruk

Bron: Sollicitatiegesprekken voor dummies, Joyce Lain Kennedy

Psychotechnische screening

Dit is een verzamelnaam voor, voornamelijk computergestuurde, testen die zowel kunnen peilen naar cognitieve vaardigheden, persoonlijkheid als vakspecifieke kennis.

  • Cognitieve vaardigheden: wat zijn jouw aangeboren, onderliggende intellectuele capaciteiten. Deze testen zijn vergelijkend. Jouw scores worden afgewogen ten opzichte van een norm. Deze wordt bepaald door het scholingsniveau, het land en/of de regio,… waar de functie vacant is. In die zin kan het zijn dat de organisatie deze testen gebruikt als eerste filter: bijvoorbeeld enkel wie een bepaalde minimumscore haalt mag door naar de volgende ronde in het selectieproces.
  • Deze testen lijken heel schools doch zijn vaak goed onderbouwd. Ze zijn nog altijd één van de beste voorspellers naar later succes in een (nieuwe) functie. Uiteraard worden ze vaak minder relevant naarmate je meer ervaring opbouwt. Jouw capaciteit is aangeboren, doch dit neemt niet weg dat je je ook een stuk kan trainen in deze testen: alternatieve manieren van denken, omgaan met het systeem, stress in bedwang houden,…
  • Voorbeelden van testen:
    • Oog-hand coördinatie
    • Reactietijd
    • Redeneervermogen (verbaal, abstract, numeriek,…)
    • Tempo versus nauwkeurigheid (administratie,…)
    • Vigilantie: waakzaamheid, het zien van afwijkingen,…
    • Interpreteren van grafieken en tabellen
  • Persoonlijkheid: een persoonlijkheidstest kan nooit eliminerend zijn doch heeft vooral de intentie om te begrijpen hoe jij als individu denkt en gedreven wordt. Klassiek zijn de Big5 testen. De ‘5’ staat voor de meeste belangrijke componenten van persoonlijkheid:
    • Openheid voor nieuwe ervaringen / meningen
    • Consciëntieusheid: persoonlijke discipline en volharding
    • Altruïsme: oog en hart hebben voor anderen
    • Extraversie: stijl van communicatie
    • Neuroticisme: hoe omgaan met negatieve emoties en tegenslag
  • Vaktechnische proeven: misschien krijg je ook een proef die uw specifieke vakkennis test.
    • Als je voor een boekhoudkundige functie solliciteert, mag je je verwachten aan een boekhoudkundige proef.
    • Wil je aan de slag als vertaler Frans-Engels? Dan is het niet ongewoon dat men je een tekst voorlegt die je moet vertalen en dat je een grammaticaproef krijgt.
    • Als voor een administratieve functie een goede kennis van Word en Excel vereist is, dan is het zeer waarschijnlijk dat je een proef moet afleggen waar je kennis van deze pakketten getest wordt.

Op dergelijke proeven kan je je uiteraard makkelijk voorbereiden door je kennis op te frissen, vooraleer je aan de selectie deelneemt. Kijk goed wat er gevraagd wordt in de vacature: zowel naar juridische kennis, ICT-systemen, financiën,… en vul aan met jouw ervaring / kennis uit voorgaande jobs en opleidingen.

opleiding

Inleiding Assessment center

Naast het testen van kennis, wat relatief makkelijk te meten en bij te leren valt, kan het zijn dat u ook gescreend wordt op een aantal onderliggende ‘competenties’. Dit is de vaardigheid om met concrete situaties om te gaan, relevant voor de beoogde functie.

Welke competenties heb ik nodig om succesvol te solliciteren?

We zetten even de meest voorkomende competenties voor u op een rijtje:

  • Analysevermogen: omgaan met en begrijpen van nieuwe informatie (kan zowel numeriek, tekstueel, grafisch,… zijn).
  • Flexibiliteit: meer dan een beschikbaarheid naar uren / locaties wordt gepeild naar de openheid om vlot en adequaat in te spelen op de vragen / kansen die zich aandienen.
  • Mondelinge communicatie: helder en gestructureerd een boodschap kunnen overbrengen, aangepast aan het doelpubliek.
  • Nauwkeurigheid: de zelfdiscipline bezitten om het eigen werk kwaliteitsvol af te leveren. Het risico op fouten of klachten (van klanten, personeel,…) beperken door zowel administratief als in de totaalaanpak gestructureerd te werk te gaan (controlemomenten inbouwen).
  • Overtuigingskracht: anderen mee kunnen krijgen in jouw verhaal, dit kan zowel in een leidinggevende als commerciële context zijn. De argumenten en ‘behoeftes’ van anderen gebruiken in jouw communicatie.
  • Plannen en Organiseren: beheer van eigen prioriteiten en / of die van anderen, in functie van een concreet resultaat. Korte en/of langere termijn zijn belangrijk.
  • Resultaatgerichtheid: hoe ga ik de doelstellingen behalen die binnen deze functie van mij gevraagd worden? Deze doelen kunnen zowel kwantitatief als kwalitatief zijn. Ben je eerder reactief dan wel proactief?
  • Stressbestendigheid: rustig en adequaat blijven reageren, ook onder druk of bij onverwachte situaties.
  • Zelfontplooiing: een kandidaat die transparant en open over zichzelf kan reflecteren heeft in elke selectie-context een streepje voor. Alles start bij zelfkennis.

Bespreek deze competentielijst in elk geval met uw consultant. Per vacature worden er immers andere gevraagd en worden deze vaak ook anders benoemd (vb. vacature payrollbeheerder spreekt van ‘Detailgerichtheid’ versus ‘Nauwkeurigheid’). Uw outplacement consultant kan u zeker aangeven waar volgens hem/haar uw sterktes liggen, alsook eventueel een aantal ontwikkelingstips aanreiken alvorens effectief te gaan solliciteren.

Wat is een CV?

Jouw cv is je persoonlijk visitekaartje dat het verschil kan maken tussen een uitnodiging voor een gesprek of het standaardbriefje dat vertelt dat je niet in aanmerking komt. Het is een eerste kennismaking en opportuniteit om een goede eerste indruk te maken. Hoog tijd dus om er even bij stil te staan zodat je van je cv een geducht wapen kan maken!

We bespreken wat een curriculum vitae inhoudt. Samen ontdekken we de verschillende elementen van een cv. Om het je gemakkelijk te maken geven we ook tips. We tonen je het verschil tussen een ‘goed’ en een ‘slecht’ curriculum vitae om ervoor te zorgen dat de recruiter jouw cv niet verticaal klasseert.

Een goede voorbereiding bij het solliciteren is van cruciaal belang. Wil jij weten hoe je een perfect cv opmaakt? Hoe kan jij het verschil maken bij het solliciteren? Dankzij onze experts heb jij alvast een streepje voor.

Uit welke elementen bestaat uw CV?

Vermeld in uw CV zeker uw persoonlijke gegevens, professionele doelstelling, opleiding, professionele ervaring, ervaringsbewijzen en vaardigheden.

Persoonlijke gegevens

Naam, voornaam, adres, telefoon, e-mail, geboortedatum (leeftijd), nationaliteit en burgerlijke staat zijn essentieel. Als er een foto gevraagd wordt, kies u het best voor een sobere foto. Vakantiefoto’s kunnen leuk zijn, maar geven uw sollicitatie zelden een meerwaarde. Niet-relevante informatie laat u het best achterwege, maar zorg wel dat u volledig bent!

Professionele doelstelling

Voor de recruiter is het interessant dat u uw professionele doelstelling vermeldt. Zo toont u wat u als kandidaat belangrijk vindt en welke richting u uit wil met uw carrière. Vermijd volgende struikelblokken:

  • breed uitweiden: de recruiter kan de indruk krijgen dat u geen specifiek idee hebt van de functies die u interesseren;
  • veel te specifieke professionele doelstelling: u loopt het risico dat u voor een boeiende job wordt uitgesloten omdat uw formulering te restrictief is.

Opleiding

Het hoogste diploma is het belangrijkste.

  • U kan eventueel nog uw middelbare schoolopleiding aanhalen, al doet die niet zo erg ter zake. Aan uw lagere schoolopleiding heeft niemand boodschap!
  • Vermeld ook bijkomende opleidingen als ze betrekking hebben op de functie waarvoor u solliciteert.
  • Bespreek uw opleiding in een omgekeerde chronologische volgorde, met de vermelding van data en instellingen. Gaten en onvolledige gegevens (die vaak heel wat rekenwerk vereisen) doen de tenen van recruiters krullen.

Professionele ervaring

Uw werkervaring is zonder meer het belangrijkste onderdeel van uw CV.

  • Vermeld wat u gedaan hebt (functietitel), bij welk bedrijf en wanneer precies. Bij uw functie zet u het best een korte taakomschrijving omdat functieomschrijvingen nogal eens verschillen van bedrijf tot bedrijf. Hoe relevanter de ervaring voor de functie, hoe beter u ze moet omschrijven.
  • Vermeld per bedrijf waar u gewerkt hebt ook beknopt de activiteiten van de betreffende ondernemingen zodat uw ervaring kan gekaderd worden.
  • Nog geen werkervaring? Grijp dan terug naar uw pré-professionele ervaring: relevante vakantiejobs, interims, stages of weekendjobs. Van belang is dat u aangeeft welke competenties ze u hebben bijgebracht.
  • Werk opnieuw in omgekeerde chronologische volgorde en vermeld alles zeer zorgvuldig.

Attesten of ervaringsbewijzen?

Hebt u een attest of ervaringsbewijs? Noteer dat dan zeker op uw CV. Voor een aantal beroepen wil de Vlaamse Regering door die ervaringsbewijzen de competenties meer zichtbaar maken. Ze hebben een dubbel voordeel:

  • Als sollicitant kunt u bewijzen welke kennis en vaardigheden u na uw schoolloopbaan hebt opgebouwd.
  • Werkgevers moeten geen extra tests afnemen om u te screenen.

Momenteel staan er al meer dan 50 beroepen op deze lijst (asbestverwijderaar, hovenier, patronenmaakster, podiumtechnicus, sociaal tolk, strijk(st)er, wever …). Slechts voor een 10-tal ligt de procedure al vast om het bewijs effectief te kunnen uitreiken.

Vaardigheden

Uw talen- en informaticakennis zijn belangrijk op de arbeidsmarkt. Som ze dan ook zeker op onder de rubriek vaardigheden. Evalueer uw kennis zo goed mogelijk en pas op voor onder- of overschatting. De selecteur zal u waarschijnlijk aan een test onderwerpen als u uitgenodigd wordt voor een gesprek.

Extra’s

Wil u nog iets vermelden over beschikbaarheid of loongegevens? Doe dat dan in een afzonderlijke rubriek.

Varia

Onder varia kan u allerlei activiteiten en kwaliteiten kwijt die niet rechtstreeks met het werk te maken hebben, maar die wel van belang kunnen zijn voor de functie waarvoor u solliciteert. Betrokkenheid in het verenigingsleven, vrije tijd, persoonlijke interesses, enz. geven een gepersonaliseerd tintje aan uw CV. Ze kunnen relevante capaciteiten aan het licht brengen die een meerwaarde zijn voor uw kandidatuurstelling.

Uw motivatiebrief

De sollicitatiebrief krijgt meestal minder aandacht dan het cv, maar is toch cruciaal. Het is hét moment bij uitstek om je enthousiasme en motivatie te ventileren. Maak je er dus niet zomaar vanaf met een beleefdheidsbriefje. Een sollicitatiebrief moet de rekruteur duidelijk maken dat je de bewuste job graag zou doen en waarom precies. Ook als je spontaan solliciteert, stuur je best een begeleidende brief waarin je kort schetst waarom je op zoek bent naar een nieuwe job en duidelijk verwoordt welke type functie je ambieert.

Voor je een eerste indruk kan maken in een jobinterview hebt je dus al een allereerste indruk gemaakt met je brief. Besteed er voldoende aandacht aan. Trouwens: als rekruteurs moeten kiezen tussen twee aan elkaar gewaagde cv’s, zullen ze dikwijls afgaan op de inhoud van de sollicitatiebrieven. Uiteraard kan je het best voor elke job een aangepaste brief schrijven. Voor een sterke brief is het goed om rekening te houden met een aantal inhoudelijke richtlijnen en tips op het vlak van taal en lay-out.

Inhoudelijke tips voor uw motivatiebrief

Elke vacature vraagt een aangepaste begeleidende brief. Maak er tijd voor. Bij een eventueel sollicitatiegesprek zal je er de vruchten van plukken: je hebt achtergrondinfo over de vacature, je hebt er al over nagedacht en je zal daardoor ongetwijfeld een goede indruk maken.

Algemene tips

  • Zorg dat in de inleiding duidelijk wordt of je spontaan solliciteert, reageert op een advertentie, op de hoogte bent van de vacature via … Vergeet bovenaan je brief geen titel te voorzien waarin je de vacaturetitel vermeldt. Sommige bedrijven, en zeker selectiebureaus, hebben vaak verscheidene vacatures tegelijk lopen.
  • De eerste indruk maak je met je brief. De allereerste indruk start al bij de aanspreking. Het getuigt van nauwkeurigheid dat je je brief gericht stuurt naar een persoon waarvan je het geslacht kent en de naam correct spelt. Cruciaal voor je sollicitatiebrief is de openingszin. Het is de bedoeling dat je opvalt tussen de vele reacties. Opvallen doe je niet met clichétaal en oubollige uitdrukkingen, maar net door een originele en enthousiaste openingszin te gebruiken.
  • De ‘body’ van je tekst moet antwoorden op de vraag: ‘Waarom wil ik deze job?’. Die vraag houdt ten eerste in dat je je motivatie toelicht. Wat heeft de job jou te bieden? Waarom ben je geïnteresseerd? Ten tweede moet je jezelf aanprijzen door relevante ervaringen te vermelden. Wat heb je de werkgever te bieden? Waarom zou hij jou moeten kiezen?
  • Gebruik geen te bescheiden woorden zoals misschien, eventueel, menen … Zoek een gulden middenweg. Breedsprakig laten weten dat jij dé ideale persoon bent en dat de rekruteur wel gek moet zijn mocht zij/hij deze kans laten voorbijgaan, getuigt niet zozeer van enthousiasme, maar eerder van een serieuze portie arrogantie.
  • Hou de informatie in je sollicitatiebrief zo concreet mogelijk. Vermijd holle woorden en slogans. Concretiseer en onderbouw met feiten.
  • Maak je eigen brief. Sollicitatiehandleidingen staan vaak bol van voorbeeldbrieven, maar het is niet de bedoeling dat je die zomaar klakkeloos gaat kopiëren. Doe je dat toch? Dan loop je het risico dat jouw brief verloren gaat tussen de andere inspiratieloze brieven.
  • Ten slotte kan je je brief beter niet afsluiten met een dooddoener. De laatste indruk die nablijft is even belangrijk als de eerste. Zeg dus liever niet ‘Met welgemeende hoogachting van de allerhoogste plank groet ik u, weledele heer’. Wat bijvoorbeeld al veel beter klinkt is ‘Denkt u ook dat wij elkaar iets te bieden hebben, dan ben ik altijd bereid om tijdens een gesprek nader kennis te maken’. Druk dus je hoop uit op een persoonlijke kennismaking.
  • De brief mag niet meer dan één pagina in beslag nemen.

Analyseer de vacature

Voor een optimale sollicitatie analyseer je het best de vacature! Tijdens het selectie-interview en in je cv en sollicitatiebrief zal de selecteur gericht zoeken naar een aantal competenties die noodzakelijk zijn voor de functie. Zij/hij zal met gerichte vragen proberen te achterhalen in welke mate je die competenties al bezit. Een goede voorbereiding zorgt ervoor dat je de gewenste kwaliteiten in de verf kan zetten. Analyseer daarom de vacature en probeer de gewenste kennis, ervaring, vaardigheden, competenties … te ontdekken. Denk na welke kwaliteiten nuttig zijn voor de vacature en speel erop in. Op die manier weet je bovendien aan welke vragen je je kan verwachten tijdens een eventueel gesprek en kan je je voorbereiden. Voldoe je niet aan bepaalde criteria? Vermeld dan eventueel op welke manier je dat kan compenseren.
Surf ook naar de website van de betreffende onderneming of organisatie. Ga na in hoeverre je aansluiting vindt bij hun activiteiten, bedrijfscultuur en –waarden. Maak duidelijk wat je daarin aantrekt. Zorg ervoor dat je dit ook hard kan maken in een sollicitatiegesprek.

Taal- en lay-out tips voor uw begeleidende motivatiebrief

Je begeleidende brief is belangrijk. Hou daarom zeker rekening met de volgende taaltips en lay-outtips.

Taaltips
  • Gebruik een vlotte stijl. Kies het juiste evenwicht tussen een al te formele en een te informele stijl.
  • Gebruik leesbare zinnen en breng afwisseling in je structuur.
  • Kies de juiste woordenschat, vermijd herhalingen in woordgebruik.
  • Wees consequent in uw taalgebruik en spelling (c/k, je-u …).
  • Pas op voor spelling- en tikfouten: gebruik woordenboeken en spellingswijzers. En laat je tekst herlezen! Spellingfouten roepen vragen op over het algemeen niveau van de schrijver. Tikfouten doen twijfel rijzen over iemands nauwgezetheid.
  • Gebruik leestekens waarvoor ze dienen: een punt om een zin te beëindigen, een komma voor opsommingen of een rustpauze (denk ook aan de correcte spatiëring voor en na een leesteken).
  • Let er ook op dat iedere zin een werkwoord en onderwerp heeft! Als dat niet het geval is, dan koppel je dat zinstuk aan een andere zin.
  • Vermijd afkortingen. Gebruik je ze toch? Zorg dan dat je de officiële afkorting hanteert (raadpleeg een woordenboek).
  • Wees logisch, zowel in de opbouw van je brief als in de zinsconstructies. Een onlogische gedachtegang suggereert een zwakke analytische geest.
Lay-out tips
  • Stel een overzichtelijk en visueel aantrekkelijk document op:
    • Zorg voor witruimte. Zo verhoog je de leesbaarheid.
    • Besteed aandacht aan een evenwichtige bladspiegel.
    • Essentiële informatie moet gemakkelijk terug te vinden zijn.
    • Zet titels en kernwoorden eventueel in de verf, maar zorg voor een rustig, leesbaar geheel.
    • Gebruik binnen één rubriek telkens dezelfde insprong.
  • Gebruik van kleur en verschillende lettertypes kan beperkt. Zorg in elk geval dat het de leesbaarheid bevordert.
  • Foto’s kunnen, maar zijn absoluut geen vereiste. Als de potentiële werkgever dat vraagt, dan zal dat expliciet vermeld staan in het vacaturebericht. Wil je toch een foto inlassen? Kies dan voor een neutrale en stijlvolle pasfoto (geen exotische vakantiekiekjes of ‘instantfoto’s’ die alles behalve professionalisme uitstralen).

 

Tips

Met deze tips maakt u van uw CV een gegarandeerd succes!

  • Beperk uw CV tot 2, maximaal 3 bladzijden.
  • Stel een standaard-CV op dat u telkens aanpast aan de vacature waarvoor u solliciteert.
  • Analyseer de vacature en zet die gegevens in de verf die relevant zijn of die een troef zijn. Zorg ervoor dat het duidelijk is dat de job waarvoor u solliciteert een logische stap is in uw loopbaan. Benadruk die aspecten uit uw loopbaan die belangrijk zijn, stip de andere slechts eventjes aan.
  • Zorg voor een rode draad in uw CV.
  • Geef coherente, duidelijke, beknopte en logische informatie.
  • Als u een foto op de CV zet, zorg dat deze foto iets uitstraalt! Een foto met een eigentijdse, zakelijke uitstraling.
  • Vergeet je gsm nummer en e-mailadres niet te vermelden
  • Als je een LinkedIn profiel hebt, vermeld dit dat. Dit bevestigt dat je met beide benen in deze tijd staat.

Lieg niet in uw CV

Liegen in uw CV is uit den boze. Het getuigt van weinig respect voor de werkgever. Vermeld geen ervaring die u niet hebt. Zelfs als u overtuigd bent dat u het wel zal aankunnen. Een leugen kan namelijk grote gevolgen hebben. U kan door de mand vallen tijdens de sollicitatieprocedure. Maar het kan nog erger! Wordt u aangeworven en komen ze er nadien achter? Dan is de kans groot dat u ontslagen wordt. Stel dat ze dan bij een volgende sollicitatie de reden vragen van het ontslag bij de vorige werkgever … U zal opnieuw moeten liegen (en dan maar hopen dat ze uw vorige baas niet contacteren als referentiecheck). Of misschien voelt uw potentiële werkgever iets aan en bestempelt hij u als onbetrouwbaar … En zo ziet u de kansen aan uw neus voorbijgaan.

Afknappers in een CV

Recruiters besteden hooguit enkele minuten aan uw CV. Ze gaan gewoon op zoek naar een reden om uw CV in de prullenbak te gooien. Dat blijkt uit een onderzoek bij 2500 Amerikaanse en Canadese (e-)recruiters en headhunters. Vermijd zeker de volgende valkuilen om te zorgen dat uw CV de test doorstaat:

  • Spelfouten en kromme zinnen: de recruiter gaat ervan uit dat uw CV representatief is voor het werk dat u zal leveren. Fouten tegen spelling en grammatica maken meteen duidelijk dat u haastwerk levert, geen oog hebt voor details of niet ernstig geïnteresseerd bent. Kromme of langdradige zinnen verklappen dat uw communicatievaardigheden te wensen overlaten.
  • Onvolledige gegevens: wees zorgvuldig met uw personalia, tijd- en plaatsaanduidingen. Een selecteur ontvangt soms tot honderden CV’s en wil geen Sherlock Holmes spelen.
  • Geen structuur: recruiters scannen CV’s als het ware. Zij zoeken die elementen die passen bij het profiel van de vacante functie. Onnodig te zeggen dat die niet te vinden zijn in een curriculum dat bestaat uit twee pagina’s doorlopend proza, of dat onderverdeeld is in vijf lagen subtitels. Zorg dat belangrijke informatie niet ‘begraven’ zit in het CV.
  • Zinnen die beginnen met ‘ik’ of ‘hij’: geen enkele recruiter krijgt een goed gevoel bij een CV vol ‘ik deed dit, ik deed dat’. Evenmin loopt zij/hij warm voor zinsneden als ‘Meneer Janssens is een excellent consultant, die veel administratieve krachten heeft geplaatst’. Schrijf een CV, geen biografie voor de achterflap van een boek.

Let op het uiterlijk van uw CV

Een gestructureerd en overzichtelijk CV is een verademing voor elke recruiter. Zet daarom belangrijke elementen wat dikker in de verf, zonder te overdrijven. Wees bondig en hanteer telegramstijl. Het is ook niet aangewezen een standaardcurriculum uit uw computer te halen. Elke recruiter is vertrouwd met deze CV’s, u bent niet de enige die ze gebruikt!

Benadruk een opwaartse beweging, tenzij…

Soms blijkt uit een curriculum vitae dat de kandidaat bij iedere functie een stapje hoger op de ladder is geklommen. Selecteurs zien dan onmiddellijk dat ze te maken hebben met iemand die over doorgroeimogelijkheden beschikt. Dat kan de sollicitatie alleen maar ten goede komen! Hebt u in uw loopbaan ergens te maken gekregen met een demotie? Probeer dat dan eerlijk uit te leggen.

Het omgekeerde is ook mogelijk. Misschien hebt u een gegronde reden om een stap terug te zetten. Leg dan iets minder het accent op de zwaarte van de functie en licht toe waarom u een nieuwe wending wil geven aan uw loopbaan.

Toon uw toegevoegde waarde

Recruiters lézen geen CV’s, ze scannen ze op elementen die passen bij het profiel dat ze zoeken. Uit onderzoek is gebleken dat een consultant er gemiddeld 2 à 3 minuten over doet om een CV helemaal door te nemen. U vermeldt dan ook beter uitsluitend relevante informatie. Enkel info dus waarmee u uw meerwaarde beklemtoont en uw kansen op een gesprek verhoogt:

  • Dat u elk jaar een mosselfestijn organiseert, doet weinig ter zake als u solliciteert voor de functie van webdesigner.
  • Wil u daarentegen aan de slag bij een organisatiebureau? Dan wordt deze info wel belangrijk.

Met andere woorden: stem uw CV af op de job waarvoor u solliciteert.

Hou het kort

De informatie die u opneemt, moet bondig zijn. Vermijd ellenlange opsommingen van eigenschappen en ervaringen. Een CV van gemiddeld méér dan twee pagina’s wijst de recruiter op een van volgende problemen: u bent een jobhopper, uw carrière springt van de hak op de tak, uw vermogen tot synthese laat te wensen over of u hebt problemen om u schriftelijk uit te drukken. Ze doen de recruiter allemaal spontaan naar de deleteknop grijpen.

Blijf concreet

Let erop de informatie in uw CV zo concreet mogelijk te houden. Teamspirit, doorzettingsvermogen en contactvaardigheid zijn uiteraard mooie eigenschappen, maar zonder praktische voorbeelden zijn ze nietszeggend. U vermeldt dus beter concreet hoe uw teamspirit zich in het verleden uitte of waar u uw doorzettingsvermogen hebt toegepast, zonder holle woorden.