FR

Het online sollicitatiegesprek


Blaas jouw nieuwe werkgever virtueel omver;  het online sollicitatiegesprek

8 tips voor een online sollicitatiegesprek

Door de flexibilisering van de arbeidsmarkt, de nadruk op duurzaamheid en uiteraard de nadruk op de Covid pandemie, komen sollicitatie-gesprekken via video-conferencing steeds vaker voor.
Een sollicitatiegesprek via deze weg heeft een grote meerwaarde omdat het vanuit om het even welke omgeving kan plaatsvinden. Je moet je ook niet verplaatsen naar een rekruteringskantoor of een bedrijf, een mooie tijdswinst voor beide partijen!

Het is in dit geval nog veel belangrijker om goed voorbereid en met vertrouwen aan zo’n gesprek te starten (dan bij een ‘klassiek’ gesprek). De menselijke factor, het non-verbale valt immers deels weg, de focus ligt sterk op het efficiënt aftoetsen van wat belangrijk is voor de functie/organisatie. Vandaar dat we je graag volgende tips meegeven:

1. Zie dat je goed bekend bent met het programma (Microsoft Teams, Zoom, Webex, …)

Op het internet vind je veel uitleg over Zoom en Microsoft Teams.

2. Zorg voor een rustige, presentabele setting

Een professionele setting is heel belangrijk. Voer het gesprek niet vanuit je keuken, zorg voor een gespreksruimte zonder afleiding. Als je thuis een net bureau hebt is dit goed maar dit kan evengoed ook aan een opgeruimde tafel in de living. Zorg dat de achtergrond rustig en neutraal is. Of stel via de tool zelf een neutrale achtergrond in.

3. Hou rekening met technische problemen

Test je apparatuur ruim van tevoren en nogmaals net voor aanvang van het sollicitatiegesprek.
Controleer vóór het gesprek de lichtinval om te voorkomen dat er schaduw op je valt en zorg er voor dat je gezicht goed uitkomt op het scherm.

Als er storing of ruis optreedt tijdens het gesprek, vraag dan aan je gesprekspartner om de vraag te herhalen. Meld het als het probleem aanhoudt en maak opnieuw verbinding zodat je geen belangrijke informatie mist. Let erop hoe snel je spreekt en hoe je stem klinkt, zodat je ook merkt wanneer er vertraging in de communicatie is. Door af en toe instemmend te ‘hummen’ of ‘ja’ te zeggen, laat je je gesprekspartner weten dat je hem/haar goed verstaat.

4. Dress to impress

Kleed je op dezelfde manier als voor een ‘gewoon’ sollicitatiegesprek. Daarmee stel je je op de juiste manier op en voorkom je gênante situaties als je halverwege het gesprek moet gaan verzitten of moet opstaan. Donkere kleuren doen het altijd goed. Spierwit en overdreven drukke dessins moet je vermijden. Hoogglans lippenstift en opzichtige sieraden kunnen ook afleiden.

5. Maak oogcontact met je gesprekspartner

Kijk recht in de camera en niet naar je eigen gezicht op het scherm. Zo kom je geïnteresseerd over en lijkt het alsof je je gesprekspartner recht in de ogen kijkt. Probeer zoveel mogelijk rechtop te zitten, maar als je iets voorover buigt naar de camera, is er meer oogcontact mogelijk en kan je gesprekspartner je gezichtsuitdrukking beter zien.

6. Wees voorzichtig met oplezen

Aantekeningen kunnen bijzonder handig zijn bij een videogesprek, maar zorg ervoor dat je daar op een subtiele manier mee omgaat. Als je voor gaat lezen van je aantekeningen of als het lijkt alsof je je tekst hebt ingestudeerd, is het gesprek niet natuurlijk en lijk je juist niet goed voorbereid.

7. Rond het gesprek goed af

Net zoals met een ‘gewoon’ sollicitatiegesprek moet je aan het eind van het gesprek je belangrijkste punten samenvatten en je gesprekspartner bedanken voor zijn of haar tijd. Bevestig ook eventuele vervolgstappen.

8. Andere zaken om op te letten:
  • Je gebruikersnaam: Wat is de eerste indruk die hiermee wordt gewekt? Zet je je hiermee neer als een professional?
  • Onderbrekingen: Laat de mensen om je heen weten dat je een sollicitatiegesprek hebt, zodat je niet wordt gestoord.
  • Lichaamstaal: Ga niet te ver van de camera af zitten en zorg ervoor dat je bovenarmen in beeld komen. Zorg er ook voor dat er wat ruimte is boven je hoofd, zodat je lichaamstaal goed bij je gesprekspartner overkomt.
  • Documenten: Zorg ervoor dat je een geprinte versie van je cv en eventuele andere benodigde documenten bij de hand hebt. Houd je e-mail open voor het geval je documenten moet uitwisselen met je gesprekspartner.
  • Koptelefoon: Dit betrouwbaarder dan speakers en geeft minder ruis. Heb je een koptelefoon met micro? Nog beter!