FR

Plannen en organiseren


Plannen en organiseren

Je zal al snel merken dat solliciteren een voltijdse activiteit is waarbij heel wat competenties aangesproken worden. Je zal je activiteiten moeten plannen, je tijd efficiënt besteden, een overzicht moeten bewaren van de lopende sollicitaties, enz… Solliciteren is een dagtaak en daarom raden we aan jouw “sollicitatiewerk” in te plannen tijdens de normale werkuren, vb. tussen 9 en 17 u. Zo bewaakt je ook jouw vrije tijd. Je wil natuurlijk zo snel mogelijk opnieuw aan de slag, maar net zoals bij je vorige job, heb je na een werkdag recht op gezonde ontspanning.

Na verloop van tijd zal je heel wat acties hebben genomen en zullen er verschillende sollicitatieprocedures lopen. Hou daarom een sollicitatiedagboek en overzichtslijsten bij om door het bos de bomen nog te zien. Als er verschillende sollicitaties beginnen te lopen, is het noodzakelijk dat je een goed overzicht bewaart zodat je alert kan reageren op een telefonische oproep.

Opvolgingslijsten

Lanceer je een groot aantal specifieke sollicitaties, waarvan de respons wisselend zal zijn, maak dan een afzonderlijk overzicht in vb. een excel-bestand. Dit kan handig zijn als je spontaan solliciteert in één specifieke sector, alle recruteringskantoren in een bepaalde regio aanschrijft, jouw cv uitgestuurd hebt naar een uitgebreid netwerk, enz… Vaak zul je  dan eerst telefonisch contact leggen, informatie verzamelen en pas dan jouw cv opsturen. Een handige opvolgingslijst helpt je om snel terug te vinden met wie je gesproken hebt en welke acties je al ondernomen hebt.

De VDAB vraagt ook op hun site binnen uw “mijn loopbaan” hiervoor de gegevens up to date te houden.

 

< Terug naar overzicht